1. Odpal kanał na youtubie (lub
gdziekolwiek indziej), gdzie jest dużo szant.
2. Wyszukaj taką, której głównym
bohaterem jest jakaś jednostka pływająca (statek,
okręt, cokolwiek).
3. Większość szant, opisując
jednostki pływające, personifikuje je: opisuje statek jak
ukochaną kobietę lub dzielnego kompana, nadaje mu cechy charakteru,
obdarza emocjami.
4. Potraktuj to, co jest w szancie
powiedziane o tym statku tak, jakby był to opis człowieka.
5. Wynotuj wszystko, co jest w tekście
szanty powiedziane o tej „postaci”.
6. Wykreśl elementy, które
wskazują, że mamy jednak do czynienia z przedmiotem, a nie
człowiekiem (np. czynności pokładowe, którym statek jest
„instrumentalnie” poddawany przez załogę) czy ogólnie bytem
nieczłekokształtnym (np. szczegóły budowy statku niepasujące
do opisu budowy człowieka). Ewentualnie, ostrożnie i z szacunkiem
zaadaptuj je tak, by pasowały do opisu osoby ludzkiej.
7. Wykreśl elementy, które kojarzą
się zbereźnie. Z racji na to, że adaptujemy opis
przedmiotu, a także na dość jednostronną wyobraźnię marynarzy,
nie wyjdzie z nich nic ciekawego. Jeśli ta sfera będzie ci
potrzebna w kreacji postaci, dodasz ją później.
8. Przejrzyj opis bohatera
literackiego, który właśnie otrzymałeś. Dodaj szczegóły,
które wydadzą ci się potrzebne. Poniżej dwa
przykłady:
Czarny
charakter, ale budzący sympatię. Nosi jakieś ckliwe, „mówiące”
imię, np. Kordian albo Dolores. Trudni się przemytem. Niegdyś
wykonywał uczciwszy fach, ale wszedł na drogę bezprawia pod
wpływem namów swoich licznych kochanek. Ma konszachty z jakimś
podejrzanym bóstwem (to pozwala wprowadzić wątek
fantastyczno-mitologiczny). Jest pracoholikiem i perfekcjonistą.
Przeciwnicy ciągle go ścigają, więc żyje w ciągłym stresie, co
odbija się na jego zdrowiu. Dobrze wyczuł lukę rynkową i wydaje
się niepokonany, ale jednak ostatecznie odpowiednie służby łapią
go i szlachtują. Po fakcie okazuje się, że takich jak on było
więcej, ale tylko o nim dowiedziała się opinia publiczna.
Starsza,
niepozorna kobitka, którą narrator zna z pracy (branża związana
ze spedycją, muzyką albo jednym i drugim). Pełniła tam funkcję
księgowej, kadrowej lub coś równie emocjonującego. Jest mocno
przy kości i nosi niemodne ciuchy. W porównaniach z innymi
pracownicami wypada fatalnie. Narrator czuje się z nią jednak
szczególnie związany. Jest to związek o charakterze innym niż
romansowy: może np. wspierała go psychicznie, kiedy zaczynał staż
albo była jedyną osobą, która go tam w ogóle lubiła. Kobieta
nie osiągnęła w swoim zawodzie wiele i w końcu odeszła na
emeryturę, jej ulubionym zajęciem staje się siedzenie przy oknie
jako tzw. poduszkowiec i wygrzewanie się w słońcu. Narrator,
pozbawiony towarzystwa ulubionej współpracownicy, popada w
depresję, co ma wpływ na dalszy kształt narracji – można
rozważyć wprowadzenie tu pewnych nowoczesnych eksperymentów z formą opowieści.
9. Napisz utwór literacki, w
którym będzie występował twój bohater. Opowiadanie, powieść, a
może wiersz?
10. Opublikuj go.
11. Zgodnie z piracką
tradycją, nie mów,
skąd wziąłeś pomysł. Szanty to i tak wspólne dobro
kulturowe, nikt nie powinien cię ścignąć za prawa autorskie.
Możesz co najwyżej, w ramach wdzięczności, westchnąć za tych,
co na morzu. Albo wypić ich zdrowie. Nie musi być z procentem:
szpinakowo-jarmużowe smoothie też jak najbardziej obleci. Do
dzieła!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz